Lelystad
Geachte meneer, mevrouw,
Hartelijk dank voor uw mail. Het is duidelijk dat u de Veluwe een warm hart toedraagt en dat doe ik ook. Ik licht graag toe hoe ik over luchthaven Lelystad denk en hoe ik mijn uitspraken tijdens de radio uitzending heb bedoeld
Laat ik voorop stellen dat ik net zo min enthousiast ben over luchthaven Lelystad als u dat bent. Dat ben ik ook nooit geweest en Corendon als bedrijf ook niet. Al jaren zijn wij in discussie met de politiek, met Schiphol en met instanties die over het luchtverkeer gaan om ons ongenoegen te uiten over de manier waarop Lelystad wordt opgezet. Als het aan ons ligt, dan gaan we dan ook nooit vliegen vanaf Lelystad maar blijven we vanuit onze thuisbasis Schiphol opereren. Echter: conform afspraken die lang geleden door anderen zijn gemaakt, zit Schiphol aan zijn maximale (politieke) capaciteit. En is destijds het besluit genomen om geleidelijk vakantievluchten vanaf Schiphol naar Lelystad te verplaatsen. Dit raakt direct onze airline omdat wij bij uitstek de vakanties verzorgen van honderdduizenden Nederlanders. Tegen deze ‘uitzetting’ hebben wij ons van het begin af aan verzet. De faciliteiten op Lelystad waren bovendien onvoldoende, waarbij een te korte landingsbaan het meest in het oog sprong. Maar de luchthaven had voor ons veel meer nadelen ten opzichte van Schiphol; zoals het feit dat wij onze vliegoperatie op twee plekken zouden moeten organiseren en het feit dat Lelystad voor onze klanten lastiger bereikbaar is, zeker met openbaar vervoer.
De discussies over Lelystad worden al jaren gevoerd en - nog zacht uitgedrukt - vinden wij dat de politiek enorm verzaakt heeft bij de aansturing van dit project. De MER berekening is daarbij een dieptepunt en de oplossing om vliegtuigen op een relatief geringe hoogte over de helft van Nederland te laten vliegen - waardoor de Veluwe onnodige geluidsbelasting te verduren krijgt - is ronduit een gotspe. In de bewuste radio uitzending waarin u mij heeft gehoord, heb ik gezegd dat de fout in de MER-berekening, volgens voor mij betrouwbare bronnen, slechts een negatief effect heeft voor enkele boerderijen. En dat dit kleine verschil in deze twee berekeningen naar mijn idee niet kan betekenen dat een enorm en kostbaar project als Lelystad wordt uitgesteld of afgeblazen. Ik zeg daarmee nadrukkelijk niet dat de ingebruikname van de luchthaven Lelystad in zijn algemeenheid slechts gevolgen heeft voor enkele boerderijen; dat is uiteraard niet zo. Helaas kreeg ik - tegen de afspraken in - niet de gelegenheid het misverstand over mijn uitlatingen bij de gasten in de studio te corrigeren, waardoor mijn uitspraken helaas een eigen leven zijn gaan leiden.
Ik stel in datzelfde interview overigens nadrukkelijk dat ik de hele projectplanning van Lelystad een wanprestatie van de overheid vind en daar blijf ik bij. Op zeer veel vlakken staan wij dus aan dezelfde kant. Ook voor ons als airline heeft de komst van Lelystad grote en voor een groot deel negatieve gevolgen, zoals ik hierboven uiteen heb gezet. We doen er alles aan om gewoon vanaf Schiphol te kunnen blijven vliegen, maar we moeten helaas met de mogelijkheid rekening houden dat we mogelijk gedwongen worden om in de toekomst tóch van Lelystad gebruik te maken.
Ik hoop dat ik u iets duidelijker heb kunnen maken hoe ik als persoon, en Corendon als bedrijf, in deze discussie sta. En ik wens u veel succes in uw strijd om de Veluwe net zo prachtig te houden als die nu is.
Vriendelijke groet,
Steven van der Heijden
CEO Corendon